Zarządzający transportem…
i tylko tyle ? ? ?

Zarządzający transportem…
i tylko tyle ? ? ?

Zgodnie z zapisami ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1071/2009 z dnia 21  października 2009  r. „zarządzający transportem” oznacza osobę fizyczną zatrudnioną przez przedsiębiorcę lub, jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną, tę osobę fizyczną lub, w  razie potrzeby, inną osobę fizyczną wyznaczoną przez tego przedsiębiorcę na podstawie umowy, zarządzającą w sposób rzeczywisty i ciągły operacjami transportowymi przedsiębiorcy.

Osoba taka winna legitymować się certyfikatem kompetencji zawodowych, czyli dokumentem potwierdzającym posiadanie odpowiedniej wiedzy min. z zakresu

  • prawa cywilnego,
  • prawa handlowego,
  • prawa socjalnego,
  • prawa podatkowego,
  • działalności gospodarczej i zarzadzania finansami przedsiębiorstwa,
  • dostępu do rynku,
  • norm technicznych i technicznych aspektów działalności,
  • bezpieczeństwa drogowego.

Zarządzający transportem powinien w sposób rzeczywisty i ciągły zarządzać operacjami transportowymi przedsiębiorstwa, mieć rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, polegający na przykład na tym, że jest jego pracownikiem, dyrektorem, właścicielem, udziałowcem lub nim zarządza. Osoba zarządzającą powinna posiadać stałe miejsce zamieszkania na terenie UE, oraz legitymować się tzw. dobrą reputacją zawodową.

Należy podkreślić, że zarządzający transportem w trakcie kontroli na drodze jak też w siedzibie przedsiębiorstwa również podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 2000 złotych w zależności od naruszenia. Suma kar pieniężnych, nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli, nie może przekroczyć kwoty 3000 złotych. Wykaz kar nakładanych na osobę zarządzającą transportem zawarty jest w zał. IV do Ustawy o Transporcie Drogowym. Zawiera on także podział naruszeń, na następujące kategorie:

  • naruszenia poważne (PN),
  • bardzo poważne naruszenia (BPN)
  • najpoważniejsze (NN)

Stwierdzone naruszenia mają bezpośredni wpływ na możliwość utraty dobrej reputacji, a w rezultacie nawet utratę uprawnień. Nakładanie kar na zarządzającego transportem odbywa się w trybie administracyjnym, a nie jak to było kiedyś wykroczeniowym. Oznacza to, że nie jest istotne stwierdzenie winy, wystarczy ustalenie faktu wystąpienia naruszenia, żeby nałożyć na przedsiębiorcę lub zarządzającego transportem karę pieniężną.

W chwili obecnej wiele przedsiębiorstw korzysta z usług osób posiadających certyfikat kompetencji zawodowych nawiązując współpracę na podstawie np. umowy o pracę za określone wynagrodzenie. Bardzo często współpraca taka poza certyfikatem nie wnosi do firmy żadnych wartości i nie zapewnia przedsiębiorcy żadnego wsparcia. Może już czas weryfikować wiedzę tych osób nie tylko na gruncie egzaminów, a przede wszystkim w codziennych kontaktach zawodowych. Płacąc już, określoną sumę pieniędzy warto z tego tytułu otrzymywać choćby minimum zaangażowania. Korzyści ze współpracy z osobą zarządzającą transportem która, posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w branży transportowej poparte licznymi certyfikatami, świadectwami, odbytymi kursami jak też gruntowną wiedzą specjalistyczną jest niewspółmierne do stawek jakie w chwili obecnej obowiązują. Osoba zatrudniona na stanowisku zarządzającego transportem powinna czynnie współpracować z przedsiębiorcą min.:

W zakresie badań technicznych, badań tachografów, stanu technicznego pojazdów:

  • poprzez dopilnowywanie ważności terminów badań, z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania przypominającego,
  • poprzez wdrożenie systemu sprawdzania stanu technicznego pojazdów – protokoły,
  • poprzez wysyłanie drogą e-mail oraz drogą telefoniczną informacji o zbliżających się terminach.

W zakresie czasu pracy kierowców:

  • poprzez stałą współpracę z firmami rozliczającymi czas pracy kierowców,
  • poprzez analizowanie naruszeń z zakresu czasu pracy kierowców, ciągłości danych z kart kierowców i tachografów,
  • poprzez organizowanie szkoleń dla kierowców wraz z praktycznymi instruktarzami,
  • poprzez dopilnowywanie terminów odczytów kart kierowców oraz odczytów z pojazdów, w tym wysyłanie drogą e-mail oraz drogą telefoniczną informacji o zbliżających się terminach,
  • poprzez wprowadzenie kar upomnień oraz nagan w przypadku powstawania nieuzasadnionych naruszeń czasu pracy kierowców.

W zakresie przepisów prawa transportowego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego:

  • doradztwo w zakresie drogowego przewozu towarów niebezpiecznych ADR,
  • wymagania dla określonego rodzaju przewozu- cross-trade, kabotaż, bilateralny
  • wymogi związane z licencją, zezwoleniem, świadectwem kierowcy, kwalifikacją kierowców
  • doradztwo w zakresie warunków technicznych pojazdów samochodowych
  • obsługa tachografów analogowych oraz cyfrowych
  • doradztwo w zakresie przewozu zwierząt, ładunków ponadnormatywnych, żywności
  • doradztwo w zakresie mocowania ładunków zgodnie z Międzynarodowymi wytycznymi odnośnie do bezpiecznego mocowania ładunków w transporcie drogowym.