Tachografy inteligentne 2-giej generacji już od 21 sierpnia 2023
Przed nami ostatni etap Pakietu Mobilności, czyli zmiany w tachografach. Przepisy nakazują, aby wszystkie nowo wyprodukowane jak też po raz pierwszy zarejestrowane po dniu 21 sierpnia 2023 r. pojazdy ciężarowe oraz autobusy były wyposażone w tachografy inteligentne II generacji.
Co nowego mają do zaproponowania tachografy tzw. Smart II. ?
• Automatyczne rejestrowanie przekroczeń granic
• Funkcja rejestracji załadunku, rozładunku lub równoczesnego załadunku/rozładunku wraz z automatycznym zapisem pozycji GNSS (tzw. gps)
• Automatyczne podpowiadanie miejsca – kraju rozpoczęcia lub zakończenia
w przypadku zamiaru dokonania takiego wpisu
• Dodatkowe zabezpieczenie systemu lokalizacji GNSS (system EGNOS)
• Dodatkowy czujnik ruchu wykorzystujący dane GNNS
• Rozszerzony zakres danych do zdalnej preselekcji naruszeń wykorzystywany przez służby kontrolne (DSRC) – maksymalny czas prowadzenia pojazdu (ciągły, dzienny, tygodniowy)
• Możliwość aktualizacji urządzenia w przypadku zmian w przepisach
• Obowiązkowy interfejs ITS z protokołem Bluetooth do komunikacji z zewnętrznymi systemami transportowymi.
• Rozbudowa interfejsu ITS o szereg danych możliwych do wysyłania na bieżąco oraz o możliwość wprowadzania wpisów manualnych za jego pomocą
• Pojemność pamięci urządzenia zwiększona tak aby była możliwość kontroli danych z 56 dni (wydłużenie okresu kontroli z 28 dni do 56 nastąpi z końcem 2024 roku)
Zmiany, zmiany, zmiany od kiedy i kogo dotyczą?
• Od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo wyprodukowane oraz po raz pierwszy zarejestrowane pojazdy będą musiały być wyposażone w tachograf inteligentny 2-giej generacji tzw. Smart II
• Max. do dnia 31 grudnia 2024 roku należy obowiązkowo wymienić tachografy we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które są wyposażone w tachografy sprzed czerwca 2019 roku, czyli analogowe oraz cyfrowe (nie inteligentne)
• Max. do 21 sierpnia 2025 roku należy obowiązkowo wymienić tachografy we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które są wyposażone w tachografy inteligentne 1-wszej generacji, czyli po czerwcu 2019 roku.
• Od 1 czerwca 2026 r. obowiązek zamontowania inteligentnych tachografów drugiej generacji w pojazdach o DMC od 2,5 tony, wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym
Przepisy pakietu mobilności w tym zakresie dotyczą tylko i wyłącznie pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.
W związku z tym, iż największe zapotrzebowanie na wymianę tachografów przypadnie na okres do 31 grudnia 2024 r. zalecamy, aby przewoźnicy znacznie wcześniej spełnili ten obowiązek.
Powyższe podyktowane jest możliwością wystąpienia braków lub opóźnień w dostępie do odpowiednich urządzeń jak też wolnych terminów w warsztatach.